Snart är det sommar men bedragarna tar inte ledigt för det! Här kommer ett urval på bluffar du bör vara extra uppmärksam på:

  • Investeringsbedrägerier: tro inte på allt du läser på sociala medier. Oftast använder man sig av välkända varumärken, kända personers bilder och påhittade kundomdömen för att lura in dig att öppna ett gratiskonto för att därefter bombarderas av meddelanden och samtal från professionella bedragare.
     
  • Falska mail, samtal och sms: numera är det lätt att även förfalska numret man ringer eller sms’ar ifrån, t ex från banken eller en myndighet. Gå inte på några brådskande uppmaningar och lämna inte ut några personliga uppgifter eller koder.
     
  • Gratis Wi-Fi på resan: koppla aldrig upp dig om du ser ett wifi-nät som kanske har ett känt namn men som inte kräver ett lösenord. Vem som helst kan sätta upp ett wifi-nät, kalla det vad man vill och därefter spionera på folk som kopplar upp sig.
     
  • Förskottsbetalningar: har du hittat något roligt att köpa på nätet? En dyrare pryl eller semesterbostad att hyra? Betala aldrig i förskott om du inte känner säljaren. Seriösa säljare/uthyrare använder oftast en förmedlingstjänst.
     
  • Lämna aldrig ut kreditkortsuppgifterna om du blir uppringd på hotellrummet och någon som utger sig för att vara från receptionen ber dig upprepa dina uppgifter!
     
  • Släpp inte in okända personer som utger sig vara från en myndighet, fastighetsbolaget, hantverkare mm och vill komma in för att åtgärda ett fel du ens inte visste du hade!
     
  • Lägg inte ut för mycket information på sociala medier, bl a om du ska iväg, om du just köpt en dyrbar sak, var saken finns, mm!
     
  • Var försiktig på sociala medier: Klicka inte på lockande uppmaningar, t ex tryck här för att se vem besöker din profil, värdecheckar från kända företag, lån utan kreditkoll, mm.
     
  • Falska fakturor: på tjänster du inte beställt eller trodde var gratis. Beställningar på nätet/telefon har vi dessutom 14 dagars ångerrätt på. Bestrid! Det är inte så lätt att få en anmärkning om man har rätt och om man bestrider hela vägen.
     
  • Oseriösa telefonförsäljare: Bara för att någon påstår att man ringer från företaget du är kund hos behöver det inte vara sant. Gå aldrig med på att teckna, byta avtal mm utan att ha fått erbjudandet/avtalet skriftligt per mail eller vanlig post och gått igenom det. Bespara dig själv mycket pengar och tid och ingå aldrig ett avtal per telefon utan att ha fått tid att fundera och gå igenom allt.
     
  • Romansbedrägerier: Acceptera aldrig någon som vän på Facebook du inte känner i det riktiga livet! Om du träffat någon på nätet, var mycket skeptisk i början, lita inte på bilder du får, dessa kan vara stulna. Be att få se personen live genom webkameran. Om personen kommer med undanflykter är det nästan alltid en bluffare! Och sist men inte minst, skicka inte pengar till personen! ps. Du kan göra en omvänd bildsökning på bilder du fått från personen för att se om dessa förekommer på annat håll.
     
  • Andra vågen av ett redan utfört bedrägeri: Om du redan förlorat pengar till bedragarna brukar det inte sluta där. Många gånger blir du kontaktad lite senare av samma personer som utger sig vara från t ex en advokatbyrå, någon myndighet, mm som påstår att du ska få tillbaka dina pengar mot en liten avgift! 

Om du drabbas, var inte blyg att prata med andra personer och anmäla. Vem som helst kan drabbas!

Kontakta oss gärna om du drabbats, har frågor, behöver hjälp eller annat du vill dela med dig!