Bästa tipsen för att inte bli lurad under Julhandeln!

Bli inte lurad under julhandeln

Julhandeln på nätet har redan kommit igång med bl a Singles Day, Black Friday, mm. En del oseriösa handlare samt rena bedragare passar på och lägger i en högre växel under perioden, så här kommer våra bästa tips för att skydda er i dessa tider (eller alla tider!):
 

  • Behöver du verkligen varan? Köp inget bara för att det är billigt! Om du knappt använder varan efter att du köpt den kommer den i längden inte vara så billigt! 
     
  • Betala aldrig i förskott!Beställ mot faktura eller Klarna så betalar du efter leveransen. Att betala med ett kreditkort (ej bankkort) höjer också tryggheten, då har man möjlighet att bestrida och reklamera direkt till kortföretaget. 
     
  • Köper du av en privatperson bör du verkligen inte betala i förskott. Även om Swish-betalningar är spårbara och du polisanmäler säljaren för utebliven vara kommer fallet med stor sannolikhet att läggas ner!
     
  • Googla företagets namn i följd av ”omdöme” eller ”recensioner” så ser du vad tidigare kunder skrivit om företaget.
     
  • Ibland dyker det tyvärr upp bluff-företag som jobbar upp ett gott rykte under ett år för att sedan lura så många som möjligt under shopping-veckorna och aldrig leverera!
     
  • Jämför alltid priserna på produkten genom att gå in på prisjakt.nu eller pricerunner.se och göra en sökning. Där kan du även se om priset varit lägre precis innan rean! På dessa tjänster kan du även skapa ett gratis-konto och lägga in bevakningar på varor du önskar köpa, så meddelas du när priset går ner vid t ex kampanjer!
     
  • Tänk på att du har alltid 14 dagars ångerrätt vid telefon-, näthandel, samt hembesök. Finns undantag för vissa typer av varor!
     
  • Bind aldrig upp dig i onödigt långa avtal vid köp av abonnemang av olika slag. Tumregeln, max 1 år om du får ett riktigt bra erbjudande!
     
  • Be alltid om en skriftlig offert vid telefonförsäljning. De kan säja en sak i början och sedan spela in något annat!
     
  • Låter erbjudandet för bra för att vara sant? Undvik!

Obs. När gäller inte ångerrätten?

Som privatperson har vi oftast 14 dagars ångerrätt om varan köpts genom telefon, nätet eller hembesök. Dock finns det några undantag:

  • Resor & boenden, t ex flygbiljett och hotell
  • Digitalt innehåll: inköp av musik, program, appar, mm
  • Hygienartiklar där förseglingen brutits upp
  • Varor som specialtillverkats för köparen
  • Livsmedel
  • Biljetter till konserter och matcher